Formularz wyszukiwania

Jesteś tutaj:

Główna treść strony

Liceum Ogólnokształcące im. P. Skargi w Grójcu w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii

Data: 20.06.2020 r., godz. 08.00    161
W Polsce jest już prawie 300 szkół średnich, które szlifują zaangażowanie społeczne oraz wspierają rozwój kompetencji proinnowacyjnych uczniów. Wśród nich jest także Liceum Ogólnokształcące im. P. Skargi w Grójcu, które znalazło się na 196 miejscu Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii. Nagrody najlepszym szkołom wręczała Minister Rozwoju, Jadwiga Emilewicz, a galę finałową poprowadził Karol Paciorek, popularny polski youtuber.
Znane są już wyniki tegorocznego Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii, jedynego, który zamiast wyników matur, analizuje aktywność społeczną i przedsiębiorcze podejście uczniów. Ranking tworzony jest w oparciu o wyniki uczniów w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii, której celem jest, aby każdy młody człowiek w Polsce mógł zrealizować własną akcję społeczną. Uczniowie działając dla innych, zdobywają kompetencje potrzebne w pracy i prawdziwym życiu takie jak np. umiejętność współpracy, zarządzanie swoim czasem i budżetem, rozwiązywanie problemów, empatia czy wrażliwość społeczna. – Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii wyznacza nowe standardy edukacyjne, ponieważ lista laureatów to szkoły, które nazwałabym najbardziej innowacyjnymi w Polsce. W tym roku w Rankingu znalazło się ich niemal 300. Niech one będą dobrym kompasem dla tych, którzy dziś zastanawiają się, w jakiej szkole chcieliby się znaleźć – mówiła podczas gali Rankingu Wicepremier i Minister Rozwoju, Jadwiga Emilewicz, która wygłosiła przemówienie gratulacyjne oraz laudacje dla pięciu najlepszych szkół.

Gala finałowa Rankingu odbyła się 2 czerwca o godz. 19. W odpowiedzi na sytuację epidemiczną, przyjęła nową formę - wydarzenia online. Po raz pierwszy w 6-letniej historii Rankingu sklasyfikowano aż 289 szkół ponadpodstawowych z całej Polski, w których zrealizowany został przynajmniej jeden projekt społeczny. To prawie dwukrotnie więcej niż w ubiegłorocznym wydaniu Rankingu. Podczas Gali zaprezentowano 20 najwyżej sklasyfikowanych szkół. – Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii prezentuje szkoły, które robią rzeczy ponadobowiązkowe, bacznie obserwują dokąd zmierza świat i właśnie w tym kierunku podążają ze swoimi uczniami. Mam wielki szacunek dla młodzieży za to, że mają chęć, aby zmieniać świat. W tej trudnej drodze ku przyszłości, największą pracę zaraz po uczniach wykonują właśnie nauczyciele, którzy wspierają ich na każdym kroku – mówiła Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii. – Jesteśmy naocznymi świadkami, jak zmienia się rola nauczyciela od tego, który uczy i przekazuje wiedzę, do tego który wspiera w rozwoju każdego ucznia indywidualnie, wskazując, które umiejętności może rozwijać. Jest dla niego mentorem. Obecnie nie sztuką jest przekazać komuś wiedzę, lecz pokazać mu, jak do niej dojść, i jak ją umiejętnie wykorzystywać. Do tego trzeba posiadać kompetencje, które można rozwinąć tylko poprzez własne doświadczenie. Takie praktyczne podejście premiuje właśnie nasz ranking – podsumowuje Bruszewska. Jej słowa potwierdza większość nauczycieli ze szkół, które znalazły się w Rankingu. Z ankiety przeprowadzonej przez organizatora olimpiady wynika, że trzech na czterech nauczycieli, a także i uczniów, wzmocniło swoje wzajemne relacje. Uczniowie biorący udział w projekcie nabyli umiejętność pracy w grupie umiejętność pracy zespołowej, umiejętność prezentacji i autoprezentacji. Mogli rozwijać umiejętności komunikacyjne i umiejętność współpracy z dorosłymi. Podczas przygotowania projektu uczestnicy negocjowali z przedstawicielami firm które zostały sponsorami akcji. Kształtowali umiejętność pracy na rzecz drugiego człowieka – i umiejętność planowania, projektowania - mówi Aneta Oszczak nauczyciel fizyki w Liceum Ogólnokształcącym im. P. Skargi w Grójcu.

Dwukrotny wzrost liczby szkół, które znalazły się w tegorocznym Rankingu, nie jest dziełem przypadku. W zeszłym roku Zwolnieni z Teorii zaprosili ponad 300 nauczycieli z całej Polski, by razem z nimi wprowadzali projekty społeczne do swoich szkół. Dzięki temu korzysta na tym nie tylko polska młodzież, ale także sami nauczyciele, jak również szkoły, które stają się placówkami coraz bardziej proinnowacyjnymi i atrakcyjnymi dla uczniów. – Staramy się, by absolwenci naszej szkoły kończyli ją jako osoby zaradne, przedsiębiorcze, aktywne, głodne sukcesu i z określonym celem. Realizując projekty, uczą się działania w grupie, współpracy z partnerami. W szkole realizowane były już 3 projekty: 2016 Szkoła Liderów( angażowanie młodzieży i osób dorosłych do podejmowania działań na rzecz społeczności lokalnej), 2019 projekt MANIA (podniesienie świadomości młodzieży w obcowaniu z używkami i z środowiskami w których są one obecne) i w tym roku Koncert Charytatywny Głos Pomocy ( zbiórka podczas koncertu rzeczy które zostały przekazane rodzinom które potrzebują pomocy) ogromną radość sprawia nam każdy realizowany w szkole projekt, który wypływa z inicjatywy młodzieży. Widzimy, jak wrażliwi są nasi uczniowie, ale i chętni do tego, by aktywnie problemom społecznym przeciwdziałać. – podsumowuje Aneta Oszczak z Liceum Ogólnokształcącym im. P. Skargi w Grójcu.
Pełen Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii 2020 dostępny jest pod adresem: www.ranking.zwolnienizteorii.pl a relacja z Gali jest dostępna stronie Zwolnionych z Teorii w serwisie Facebook. Partnerami Rankingu jest Google.org i Grupa Pracuj. Patronat medialny objęli dziennik Rzeczpospolita oraz portal Onet.pl.
LO Grójec